torsdag 26 mars 2009

Kunskap är makt!

Varför har folk så dålig allmänbildning? Det vore väl vara jätteroligt att kunna mycket om mycket. Kunna vara med i diskussioner, kunna prata om saker, kunna vara med och argumentera för eller mot saker. Men tyävrr brukar kunskapen brista för många och det är lätt för den andre att köra över den första personen och vinna diskussionen. Varför är då så många så lata? Det är väl skojigt att kunna mycket!

Jag tänker alltid att det är bra ifall man hamnar i Jeopardy, Vem vill bli miljonär, Vem kan mest?, vanliga sällskapsspel med kunskapsfrågor som t.ex. T.P. eller Sverigejakten. Kanske på din anställningsintervju, första mötet och fortsatta möten med dina svärföräldrar, nya kollegor eller chefer. Kunskap är makt! Det är ju så många i sagornas värld skaffar sig sitt levebröd, de är listiga och får på så sätt ut något genom att luras (fel att luras men missförstå mig rätt!) just därför att de kan och är smartare än alla andra. Fel exempel just nu kanske men det visar ju att ju smartare och mer kunskap man har, bl.a. då allmänbildning gör att man kommer längre i livet. Skit i sagoexemplet förresten. Men visst ligger det något i vad jag skriver?

Nu ska jag spela "Rixdax" på riksdagens hemsida, spela du också och meddela vilken poäng du fick så tävlar vi! www.riksdagen.se

/Mindy

1 kommentar:

Mindy sa...

Alltså det ska ju inte vara överdrivet. Jag menar hälsosamt mycket om man nu kan uttrycka sig på det viset. Och jo, många väljer nog. För de är för lata, tyvärr. Vill man så kan man, även om det är olika svårt för alla!