fredag 22 februari 2008

Mindy tipsar!

Sitter nu med ett härligt stort glas med grönt te. Jag läste alldeles nyss att grönt te sägs sätta fart på fett- och energiförbränningen. Man ska alltså dricka fem koppar/teglas per dag, eller mer om man nu vill det och tycker att man mår bra av det. Grönt te är ju redan sedan innan bevisat nyttigt så jag ska fortsätta klunka i mig den härliga drycken med gott samvete :)

Jag går ju en kurs som heter Hudvård, och kom att tänka på att jag faktiskt skulle kunna ge lite tips till er där ute... Jag vill inte säga att jag ska skriva ett tips per vecka eller dyl. då jag är väldigt kass på att göra som jag skrivit här på bloggen, så det kommer att komma tips när jag känner för det, hehe.

Innan alla killar sluta läsa om tipsen, det gäller lika mycket er hud som tjejers hud!

Era första tips/fakta är att vatten är faktiskt till en viss del skadligt för ansiktet! Många tror att det är bra att tvätta av ansiktet med lite vatten, men så är inte fallet. Vatten torkar ut huden , och en torr hud påskyndar hudens åldrande i epidermis (överhuden), och det vill ni vill inte? Så kombon vatten & tvål när man ska tvätta ansiktet är rent av skadligt. Använd ansiktsvatten och en bra rengöring i form av gel, créme eller mjölk. Något som passar dig och din hudtyp helt enkelt! (Créme = torr hud, Mjölk = alla hudtyper, Gel = fet/blandhy).

Överkurs för intresserade:
Varför är det såhär nu då?
Hudens yta är svagt sur, hudens pH-värde är 4,2-5,6. Rent vattens pH är neutralt, alltså pH-värde 7- Tvål är basiskt och har ca. 9 i pH-värde. Hudens svagt sura yta ger ett bra skydd mot svampar, bakterier och infektioner och ytan kallas hudens syramantel.
När man tvättar sig med tvål och vatten ökar pH-värdet i huden, men i normala fall återbildas syramanteln ganska snabbt. Utsätter man huden för tvål och vatten dagligen skadas huden däremot på lång sikt och syramanteln kan inte återbildas längre. Är inte syramanteln bra så får huden inget skydd mot infektioner, svampar och bakterier längre och då kan lätt en problemhy med mycket finnar t.e.x uppstå.

Jag måste veta om ni tycker sådana här tips är roligt och om jag ska fortsätta med det? Skriv gärna en kommentar om vad du tycker!

Ciao /Mindy

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm jag tycker i alla fall det verkar rättså intressant du borde fortsätta med det. :)

Anonym sa...

Absolut ska du fortsätta med detta! Jag trodde faktiskt att tvål & vatten va bra för ansiktet. Men nu vet jag annat :) fortsätt skriva sånt här! Puss din Linnda ;)

Mindy sa...

TACK! :)

Anonym sa...

detta är Sket bra! speciellt för en kraterman som mig :p ska definitivt ta detta till mig! tror inte ja kommer börja tvätta ansiktet me mjölk tho ( skulle nog bara dricka upp den :(

Anonym sa...

Väldigt intressant! Bra att du tar med "överkursen" så man ser att du inte snackar en massa skit bara! ;-) Haha. Nä men det är väl alltid kul/bra att veta, även om man kanske inte alltid lever upp till det man "borde" göra!!
Keep on doing your thing!

Svenska Punktabs sa...

Andra tips ;b utvunna av erfarenhet.

Torra läppar? Matolja funkar helt sjukt bra, bättre än någon hudkräm jag nånsin provat.

Torra fötter eller händer? Ös på med vilken hudkräm som helst. Ett jäääättetjockt lager. Sen på med en plastpåse så att man inte kladdar ner och sedan en strumpa på så att plastpåsen sitter kvar. Lämpar sig bäst över natten men går ju även på dagen. Bara att folk tenderar att titta på en konstigt för det låter lite udda när man går.