söndag 6 april 2008

Vad tycker ni?

Var bara tvungen att skriva innan läggdags.

Biofilmen var bra! Sällskapet också, de var söta i sina mjukisbrallor :) Det regnade ute, vetskapen om det gjorde det hela ännu mysigare. Och jag som sa innan jag åkte till bion att jag älskar stora biosalonger hade tur, filmen visades i salong nr. 1 (the big one). Vi satt dessutom på rad nr. 13, lucky me!

Anledningen till att jag ville skriva var efter ett intressant samtal fyra ungdomar emellan på bussen hem. Då jag satt väldigt nära och de pratade högt kunde jag ärligt talat inte undgå deras konversation. Den handlade om en kille som fick SMS av en tjej, som jag uppfattade var någon som han dejtar, och tjejen ville nog ses eller något nu ikväll, medans han var påväg på fest(?) Dilemmat var att han inte orkade träffa henne pga trötthet (men ändå skulle han på fest), men övervägde istället att dra till med en vit lögn. Hans plan var att inte svara på SMS:et försen imorgon och komma med ursäkten "oj, förlåt jag hade mobilen avstängd" (vilket iofs är korkat om man har leverransrapport!!). Killens vänner på bussen tyckte inte att han skulle ljuga, utan säga som det är. Killen sket i att svara, och gör som han hade tänkt, dvs. svara imorgon och ljuga lite milt.

Det jag reagerade på var, hur resonerar killen? Om de två nu dejtar eller vad dem nu gör, så är det väl kul att höra av sig? Varför då vänta till imorgon och ljuga.. Enligt mina åsikter är det mycket trevligare att säga sanningen, särskilt när det gäller sådant här! I relationer är det speciellt viktigt med ärlighet, om tjejen är någorlunda normalt funtad så lär hon ju inte ta illa upp på att han var för trött... MEN OJ! Han skulle ju på fest. Ännu en lögn från hans sida. Varför krångla till det mer än nödvändigt är min fråga.. Om de två nu gillar varandra måste de väl kunna göra vad de vill och lita på varandra. Vad tycker ni är rätt och fel i sådana här situationer? Sanningen rakt av eller en liten förvriden version av den? Vad uppskattar man mest att höra? (Svara i en kommentar!).

Nu vet jag ju inte om jag uppfattade hela situationen helt korrekt, så om killen eller tjejen någonsin skulle läsa det här (sannolikheten är så liten att man inte ens kan kalla det för sannolikhet) så ber jag om ursäkt för det.

Recensionen om filmen jag utlovade innan kommer imorgon!
Godnatt / M

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad kul att filmen var bra och att du hade en trevlig kväll :)

Angående det som hände på bussen så tycker jag att han inte skulle ha ljugit. Sanningen är bäst, och som du skrev kan man rätt lätt se igenom hans lögn, t.ex. om tjejen får leveransrapport. Hoppas att han i framtiden behandlar tjejen bättre.

Anonym sa...

Han kanske ville skryta inför sina kompisar och visa att han har "makten" i relation men hur som helst korkat gjort

Anonym sa...

relationen* :)

Anonym sa...

Säg hur filmen blir sen.

Angående det på bussen, det kanske var en väldigt jobbig tjej som blir sur han ska på fest utan att sagt nåt till henne, jag har varit med om sådana tjejer och de undanhåller man hellre fakta än säger för att man inte orkar med bråk.
Fast det bästa vore såklart ett förhållande där man kan vara avslappnad och tjejen inte skulle bli sur för något sådant.
Om man var riktigt kär skulle man bjudit med tjejen på festen iofs :)

Anonym sa...

Bio ska ses på en stor duk annars kan man lika bra se den hemma (A)..

Sanning är A och O i ett förhållande. Ljuger man för varandra (på ett eller annat sätt) så litar man inte till 100% på sin partner (eller blivande sådan om de nu dejtade varandra). Och litar man inte på varandra så ser jag faktiskt ingen anledning till att fortsätta att dejta. Man måsta kunna lita på varandra i ur och skur och alltid känna sig trygg med att personen tar det man känner/tycker (ärligheten) på ett bra sätt.
Sen Calle så kan jag hålla med dig att han kunde ha bjudit med tjejen. Men samtidigt måste man känna att man ibland ger all sin uppmärksamhet åt sina vänner också. Det jag menar är att man kanske inte behöver umgås med sin dejt 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan, även om det säkert hade varit trevligt i början så hade det varit lite krävande i längden. (Detta kan givetvis variera från fall till fall och jag utgår enbart från vad man vanligat "hör på stan").

Så vad skulle han ha gjort (vad skulle jag ha gjort)?
Jag skulle defenitivt svarat på sms (hade jag inte haft några pengar på mobilen hade jag lånat en kompis mobil). Jag hade sagt som det var att jag var påväg till en fest med mina kompisar. Hade jag haft makt (och vilja) att bjuda med henne så hade jag gjort det annars hade jag nog inte nämt det. Jag hade istället sagt att vi kanske kunde träffas och hitta på något i morgon.

När man läser det du skriver på bloggen Mindy så låter som om han var väldigt besvärad av tjejen och då förstår jag inte varför han gör det klart för henne!? Ärlighet är som sagt det bästa. Det kommer alltid fram förr eller senare och ju tidigare man får höra det ju bättre är det!

Och sen, att han skulle vilja imponera på sina vänner som "anonym" tror är möjligt men då skulle jag tro att killen inte är särskillt gammal (han inte besitter ett moget beteende). För hur coolt är det egentligen!? Inte särskillt!

Hoppas jag fått med det jag ville få sagt, haha! =)