torsdag 10 april 2008

Want some tea?

Visste ni att fett ofta döljer sig i müsli, müslibarer och i grova kex? De innehåller oftast massor med mättat fett som inte är bra för kroppen i stora mängder.

Alla snackar hela tiden om hur bra grönt te är, och visst, det är superduperbra att dricka grönt te. Men nu när det forskats fram att svart te är bra mot sötsug, så kan jag inte dölja min förtjusning då svart te är supergott det också!

Coolt japanskt te

Svart te tar bort sötsug. Ett gram svart te kan ta bort ditt sötsug och få kroppen att reagera bättre på insulin och hålla blodsockret nere. Det är nämligen så att teet utjämnar de stora variationerna i blodsockret och håller det stabilt hela dagen. Alla teer (även rött, vitt och grönt) ger bättre aptitreglering och hämmar din lust till att äta söta snacks och annat sött. Drick mer te people!

Mina favoriter i teväg är för tillfället Liptons Green Tea Citrus (grönt te), Grönt te i smaken "Mareld" ifrån Kahl's (tack J), Grönt te "Lime" från Linneá i Limhamn och Liptons Strawberrytea (svart te). Dessa teerna rekommenderar jag starkt!

/ M

(källa: iForm)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som en bra idé! Får börja dricka mer te. Man ska dock inte glömma att vara rädd om sina tänder då (väl?) te missförjar dem om man dricker det för mycket/ofta...

Men sen samtidigt är nog te bättre för tänderna än t.ex. godis. Jaja! =)

Mindy sa...

Te är inte i närheten av vad kaffe gör! Dessutom är det itne alla som får missfärgade tänder, men det vet man ju inte förrens det är för sent.. Dessutom, grönt te missfärgar ingenting, inte vitt heller!

Svart te i rimliga mängder missfärgar inte, så drick utan dåligt samvete! OCH, ifall nåt nu skulle gå snett med dina tänder finns det faktiskt tandkrämer som fungerar SUPERbra mot sådant. Tro mig, jag har sett att det fungerat. (inte på mig själv, utan någon som har starkt missfärgade tänder, eller, hade).

Vin missfärgar dessutom också mycket, ifall du nu dricker det.

Godis är gott, sådetså! Jag tror att om man sköter sina tänder bra så sker det inga dumheter heller!

Anonym sa...

Okej okej! Jag litar på dig om du säger det!! =) Då får det bli grönt te (chansar nog inte på det svarta =P). Men jag sköter nog mina tänder bra tycker jag, fast jag skulle nog vilja ha vitare tänder, och då är det enda alternativet tandblekning. Fast nja, det blir nog inte det. För vita tänder ser onormalt ut. En klock person sa till mig en gång att lite gula tänder betyder friska tänder. Personen har ett smeknamn (kan man säga) som börjar på S (kul om den personen läste detta och kände sig träffad =D).. Haha

Jaja.

Sen godis. Gott, nja. Jag vet inte egentligen. Det känns sjukt översakttat. Om jag var tvungen att välja hade jag i så fall tagit choklad och/eller chips (eller dyligt). Men vanligt lösgodis klarar jag mig ganska bra utan =P..

Mindy sa...

haha ;)

Du. Godis är INTE överskattat. Om man jämför chips och godis i näringssynpunkt så är godis bättre. Fett sätter sig direkt som fett och är svårt att bli av med. Socker förblir socker ett tag och man har chans att arbeta av den energin, innan den omvandlas till fett och sitter fast på magen/benen/armarna/där det nu sätter sig.

Fast visst, chips kan smaka bra nån gång! Godis smakar ALLTID bra! :)

Choklad är också gott, fast man blir supertörstig. Minus med choklad är att den gör så att magen får problem med att smälta den, likaså är det med t.ex. fet mat och vin. När magen får problem, så syns det oftast. Och vart är stället det syns? Ansiktet. Japp, där har ni svaret på varför man ibland får finnar av choklad och fet mat, det är för att MAGEN har svårt att smälta ned dessa, och det i sin tur visar sig genom att man får finnar i ansiktet. kroppen är speciell!

Sen så har choklad ett väldigt högt kaloriantal per 100 gram.. MEN! Man SKA unna sig, det är bevisat att man blir lyckligare OCH hälsosammare genom att unna sig saker DÅ och DÅ (inte var och varannan dag).

Så, godis är godare (A) Drar inte upp godisets negativa sidor och innehållsförteckning, det kan vi spara till en annan dag!

Word!

Anonym sa...

Känns inte så lönt att argumentera mot dig på detta ämne då du (verkar) vet allt!!! =P

Dock hade det varit lite kul att ta upp vad vanligt lösgodis innehåller. Men för din skull tar vi det en annan gång! Haha!

Anonym sa...

Te är sjukt vätskeutdrivande dock ;(

Mindy sa...

Haha, jag är påläst (A) Sen är det en smaksak vad man tycker smakar bäst! =)

Mjo, det är vätskedrivande. Man ska helst dricka ett lika stort glas vatten som man dricker te, för att kompensera.