torsdag 9 oktober 2008

How do u use ur brain?

Hjärnan - en vän eller fiende?
Det beror såklart på hur man använder den, för det är vi själva som styr mer eller mindre även om den kan spela oss alla spratt någon gång ibland. Det jag menar är att mycket kan man själv bestämma och styra, sin inställning till saker och ting t.ex. Hur man ska ta itu med vissa saker eller om man kommer att ge 100 % eller bara 20 %.


För många är nog hjärnan mer av en fiende än en vän. Man har på något sätt förprogrammerat sig att tänka negativt eller uppleva saker och ting mer negativt än andra och det är bara man själv som förlorar på det. Ja, andra också om negativiteten går ut över dem förstås. Det kan också vara hur man tolkar saker folk säger eller gör. Vissa misstolkar hur mycket som helst och gör det på något sätt till något dåligt mot sig själv och tar illa upp fastän det kanske inte alls var menat på något sådant sätt.

Är din hjärna din vän eller fiende?

Självklart har jag en mening med detta inlägget, och det är att man ska försöka tänka mer positivt för det har alla att vinna på. Jag själv har problem med hur jag tänker och det är ett invant tankemönster som jag dras med då jag ofta ser saker rätt negativt. Det är inget man bara kan bryta på en dag utan något man får jobba bort. Finns ju hur många sådana där själv-hjälpsböcker som helst men det är inget som lockar då jag tröttnar på en sekund.

Ja, när jag ändå är inne på det. Varför tröttnar man på saker och ting? Jag är en sådan människa som lätt kan intressera mig för något men sedan tröttnar jag fortare än fortast! Vad beror det egentligen på? Det gäller allt nästan, olika träningsformer, hobbys och aktiviteter, killar (mycket tråkigt), tv-program. Ja, man kan sätta in vad som helst på listan för jag tröttnar hur snabbt som helst. Det är faktiskt något jag riktigt lider av ibland då allt blir trist så snabbt för mig och jag vet inte hur jag ska motverka det då jag inte vill tvinga mig själv att göra något jag faktiskt tröttnat på. Hur blir det då när jag blir vuxen och ska välja jobb? Eller gulp, nu till sommaren då jag tar studenten och måste välja vad jag vill göra i framtiden? Hjääääääääääääääääääääälp!

Nu vill jag lämna detta då jag skrämmer upp mig själv alltför mycket. Mitt budskap idag var att man ska försöka tänka mer lätt på saker och ting, inte göra problem av minsta lilla sak och bli och förbli mer positiv så mår man mycket bättre :)

/Mindy

4 kommentarer:

Anonym sa...

when will you go online?

Anonym sa...

im your favorite reader here!

Anonym sa...

very nice! hahahahaha

Anonym sa...

help me.